Menu Sluiten
Andreia - Sociale media experte

Moet je sociale media inzetten?

Ik zeg niet dat je sociale media moet inzetten voor jouw onderneming. Ik zeg je wel dat als je dat niet doet, je heel mooie kansen laat liggen om te groeien met jouw onderneming.

Enkele dagen geleden was ik op een netwerkevent. Wie me kent weet dat je me wel vaak op zo’n events kan tegenkomen. En ik sta ook wel stevig in mijn schoenen waardoor ik wel tegen een stootje kan. Maar wat ik deze keer meemaakte liet me toch even verbaasd achter.

Zoals altijd loop je rond en spreek je mensen aan. Je vraagt kort wat ze doen en leert elkaar beter kennen. Op een bepaald moment komt er iemand naar me toe die aan mij vraagt wat ik doe. Vol trots en zelfvertrouwen vertel ik mijn korte elevator pitch. ‘Als sociale media experte help ik ondernemers om online zichtbaar te zijn en neem ik de frustraties die daar bij komen kijken weg.’ Normaal krijg ik dan als antwoord: ‘Ah tof, en hoe doe je dat juist?’ of iets gelijkaardigs. Maar nee, deze meneer zei doodleuk: ‘Dat heb ik niet nodig’ en wandelde weg. Ik had zelfs nog niet eens de kans gekregen om aan hem te vragen wat hij deed. Ik bleef met open mond achter. Maar het was dus al duidelijk, dit was een duidelijke anti-sociale media persoon. En laat dat nu net zijn dat dat de mensen zijn die mij dus juist het meest nodig hebben. Want zij willen zich er niet mee bezig houden. Zij hebben daar frustraties rond. En die kan ik gewoon wegnemen.

Ik zeg niet dat sociale media inzetten een must is, je doet uiteindelijk gewoon wat je wilt. Ik zeg wel dat je een gigantische kans laat liggen wanneer je dit niet doet.

Wat is de valkuil van geen sociale media inzetten?

Achteraf kwam ik via iemand anders te weten dat deze persoon iets van architectuur of dergelijke deed. Ten eerste ga ik ooit een huis laten zetten, dus ik had voor hem al een potentiële klant kunnen zijn. Uiteraard is zijn eerste indruk nu zo slecht geweest dat de kans dat ik bij hem ga aankloppen praktisch 0 is geworden. Anderzijds is dat juist een heel mooi beroep om met sociale media te combineren. De meeste van zijn klanten komen momenteel via mond aan mond reclame. Maar ze kunnen nergens op voorhand zoeken wat de stijl van deze meneer is. Ze kunnen ook niet aanvoelen of er al eventueel een klik gaat zijn. Ook gaan mensen enkel via via tot bij hem komen. En hoewel dat geweldige marketing is, vind ik het wel heel gevaarlijk om al uw kaarten daarop te zetten. Want je kan zelf niks sturen.

Stel dat hij beslist om over een half jaar andere soorten projecten te gaan doen. Hij zal toch enkel opdrachten blijven binnenkrijgen voor gelijkaardige projecten als wat hij in het verleden al gedaan heeft. Niemand kan dus weten dat hij aan andere dingen wilt werken. Hij is volledig afhankelijk van zijn oude klanten. En ik kwam er dan ook nog eens achter dat hij geen website heeft…

Maar sociale media inzetten heeft voor iedereen voordelen.

Bon, dit is dus een heel mooi voorbeeld van hoe het voor deze persoon zou zijn. Maar de kans dat jij ook een architect bent is natuurlijk klein. Zo’n opportuniteiten zijn er voor elk beroep. Ik krijg ook vaak mensen met stenen winkels die bij mij komen aankloppen en zeggen ‘maar mijn klanten vinden mij niet online’. Niet AL jouw klanten vinden jou online, maar de meeste zullen jou ook daar willen volgen. Zeker de vaste klanten, en dit koester je natuurlijk graag. En stel dat je een leuke actie lanceert, is de kans groter dat ze het zien op sociale media dan dat ze net voorbij jouw winkel wandelen wanneer je daar iets voor aan jouw raam hebt gehangen. Ook zoeken mensen graag op voorhand info over bepaalde winkels voor ze er naar toe gaan. Denk hierbij maar eens aan de openingsuren, of de producten dat ze nodig hebben daar beschikbaar zijn,… En het is een heel laagdrempelige manier om met jouw (potentiële) klanten in contact te komen. En dit is dan voor iedereen belangrijk.

Wat haal ik er zelf uit?

Naast sociale media experte, ben ik ook organisator van ondernemersevents. En de deelnemers vinden mij bijna allemaal via sociale media. Sociale media inzetten zorgde er dus voor dat ik met mijn brand naar buiten kon komen en dat mensen mij aanspreken op sociale media. Doordat ik zo open ben online, krijgen mensen ook vaak het gevoel dat ze mij al kennen nog voor dat ze mij gezien hebben.

Wil je ook een kijkje nemen op de sociale media van De Ondernemersbox? Neem zeker een kijkje!

Benieuwd naar hoe ik jou kan helpen? Stuur mij een berichtje en dan plan ik graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek in!

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop